شجریان همچنان می فروشد.
نوشته شده توسط : سعید مهرانی

شجریان همچنان می فروشد.

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان به نقل از روزنامه شرق:

ندا حبیبی: اواسط دهه ٧٠ وقتی زوج کم‌نظیر شجریان-مشکاتیان برای همیشه قطع همکاری کردند، رشد و نمو درخت جوانی که ماحصل ذوق و هنر این دو بزرگمرد هنر بود، متوقف شد؛ اما موسیقی ایرانی در آن سال‌ها گنجینه‌ای را از شجریان و مشکاتیان به یادگار گرفت که به گواه اکثریت قریب‌به‌اتفاق موسیقی‌شناسان در تاریخ موسیقی معاصر دیگر تکرار نمی‌شود. ابتدای مهر ٩٥ مجموعه‌ای از تصانیف و آوازهایی که شجریان با گروه عارف در کنسرت ١٩٨٩ در اروپا اجرا کرد، با عنوان طریق عشق و از سوی شرکت «ایران گام» منتشر شد. حالا پس از گذشت هفت سال از آخرین حضور رسمی نام محمدرضا شجریان در بازار موسیقی کشور، بار دیگر نام او صدرنشین جدول فروش شده است. از دوشنبه پنج مهرماه که در مراسم رونمایی آلبوم طریق عشق دو تصنیف از این مجموعه از سوی فرزند شجریان خوانده شد، کمتر از ١٠ روز می‌گذرد و گاه آمارهای ضدونقیضی از فروش این آلبوم به گوش می‌رسد. بابک چمن‌آرا، مدیر مرکز موسیقی بتهوون، در گفت‌وگویی کوتاه با رسانه‌ها اعلام کرده بود فروش طریق عشق کمتر از حد انتظار بوده است. اما اگر نیم‌نگاهی به سایت‌های دانلود قانونی داشته باشیم، استقبال شایانی از این اثر را شاهد هستیم. حجازی مدیر وب‌سایت «بیپ تونز» اولین مرجع دانلود قانونی آهنگ، درباره طریق عشق می‌گوید: این آلبوم دومین آلبوم پرفروش هفته گذشته پس از آلبوم امیر بی‌گزند بوده است و پیش‌بینی من این است که این آلبوم در رده دوم یا سوم جدول پرفروش‌ها در تاریخ بیپ تونز خواهد بود. او اضافه می‌کند: اگر دانلود غیرقانونی که یک بی‌اخلاقی واضح است، با فرهنگ‌سازی صحیح از صحنه بازار موسیقی کشور حذف شود، دانلود قانونی می‌تواند کمک شایانی کند، هم به هنرمندان هم به ناشران و علاقه‌مندان هنر. درحال‌حاضر من نمی‌توانم آمار دقیقی از تعداد دانلود این آلبوم بدهم ولی چندین‌هزار نسخه فروش رفته و هر روز نیز بر تعداد این دانلودها افزوده می‌شود. 

اما در شهرستان‌ها فروش چگونه است؟ مدیر فروشگاه موسیقی چهارباغ زنجان می‌گوید: فقط چهار روز است که این آلبوم به زنجان رسیده. پیش از آن علاقه‌مندان سراغش را از فروشگاه می‌گرفتند. در این چهار روز هم فروش بسیار چشمگیر بوده است. فروشگاه بتهوون مشهد از فروش بیش از ٢٠٠ نسخه در کمتر از یک هفته می‌گوید و اضافه می‌کند: در سفارش اول، تعداد زیادی درخواست داده‌ام تا تمام مشتری‌ها دست پر از فروشگاه بروند. به نظرم این آلبوم توانسته تکانی به بازار فروش آلبوم‌های سنتی بدهد. نظرخواهی از فروشگاه‌داران موسیقی از چند شهر مثل اهواز، شیراز، دزفول و گرگان نیز فروش نسبتا خوب طریق عشق را تأیید می‌کند. 

«ایران گام» ناشری کهنه‌کار است که انتشار و توزیع طریق عشق را بر عهده داشته است. «بشکوفه» مدیرفروش و اجرائی ایران گام، به «شرق» می‌گوید: وقتی نام خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان، بر جلد یک اثر باشد، مگر می‌شود فروش گسترده نداشته باشد؟ برخی فروشگاه‌ها از آنجایی که به دلایل مختلف از ایران گام که ناشر اصلی است، خرید نکرده‌اند، می‌گویند فروش آلبوم کم بوده است! بر چه مبنایی این حرف را می‌زنند و رسانه‌ای می‌کنند؟ آلبوم طریق عشق را در کانال تلگرام خود پرفروش‌ترین‌های هفته اعلام می‌کنند و بعد می‌گویند فروش کم بوده است. این تناقض در گفتار و عمل بر چه اساس و پایه‌ای است؟ 

بشکوفه همچنین می‌گوید: بیش از ٥٠‌ هزار نسخه تیراژ اولیه این آلبوم بوده است و به‌زودی مجددا منتشر خواهد شد. نه‌تنها فروش آلبوم به صورت فیزیکی در اقصی‌نقاط کشور در فروشگاه‌ها بالا بوده است بلکه در سایت دیجی‌کالا نیز بیش از دو ‌هزار نسخه از آلبوم به فروش رفته و در منزل دوست‌داران تحویل داده شده است. سایت ایران گام نیز سفارش‌های متعدد داخل و خارج از کشور را ثبت کرده که به وسیله بهترین روش‌های پستی برای مشتریان ارسال می‌شود. در آشفته‌بازار موسیقی با وجود هرج‌ومرج و سیل دانلودهای غیرقانونی، باز هم مردم فهیم و علاقه‌مند بسیار زیادند که اثر را به‌طور قانونی می‌خرند یا دانلود می‌کنند و از این نظر هیچ خلأیی وجود ندارد. 

در انتهای این گزارش باید اضافه کرد اظهارنظر درباره فروش یک آلبوم در کمتر از یک هفته قابلیت تصدیق چندانی ندارد. با توجه به تقارن این ایام با آغاز ماه محرم باید صبر و بررسی کرد در پایان پاییز آمار فروش آثار موسیقی در هر ژانری حامل چه پیامی است؟ آیا موسیقی سال‌های انتهایی دهه ٦٠ که رنگ‌و‌بویی متعلق به آن دوره دارد و در آثار این سال‌ها هرگز به گوش نمی‌رسد، باز هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت یا نه؟





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 26 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: